بلاگ

کاربرد لوله کاروگیت

کاربرد لوله کاروگیت

کاربرد لوله کاروگیت (Corrugated Pipe) چیست؟

 

کاربرد لوله کاروگیت یکی از اولین سوالاتی است که غالب مشتریان از ما می پرسند. به عنوان ارائه دهنده بهترین اتصالات کاروگیت و پیشرو در صنعت این محصولات در بازار ایران، راهنمای کاربرد لوله کاروگیت را گردآوری کرده ایم. در این مقاله سوالات شما در مورد اینکه کدام لوله برای زهکشی بهترین است را پاسخ داده ایم.

قبل از اینکه به کاربرد این لوله ها و اتصالات نگاه کنیم، اجازه دهید به توضیح اینکه لوله کاروگیت چیست و چند ویژگی منحصر به فرد آن ها بپردازیم.

 

لوله کاروگیت چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

لوله کاروگیت (corrugated pipe) یکی از انواع لوله هایی است که دارای مقاومت و دوام بالایی می باشد و به همین دلیل در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. کاربرد لوله کاروگیت در مکان هایی که نیاز به استحکام، دوام و انعطاف پذیری بالایی دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این لوله های کاروگیت به دلیل نصب آسان و عدم نشت در آن، از سال ها پیش مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفت.

طول عمر این نوع لوله ها بالا بوده و به راحتی دچار فساد نمی شود. همچنین این نوع لوله ها در شبکه های ثقلی یا بدون فشار کاربرد فراوانی دارد. طراحی این لوله ها به گونه ای است که می تواند تا ۵/۱ بار فشار را تحمل کند. در کاربری لوله های کاروگیت بایستی توجه داشت که این نوع لوله ها وزن سبکی دارند و باعث می شود تا حمل و نقل آنها آسان بوده و به راحتی نصب شوند.

 

پیشنهاد مقاله : لوله پی وی سی PVC

 

 

کاربرد لوله کاروگیت

موارد استفاده از لوله های کاروگیت:

 

کاربرد لوله کاروگیت مختلف است. اما عمدتاً به عنوان محافظ کابل و فاضلاب استفاده می شوند. همچنین موارد استفاده آن ها در جاهایی است که انعطاف پذیری عامل مهمی به غیر از استحکام و دوام است، مانند زهکشی آب باران و آب های زیر پل ها و کنار جاده ها. انعطاف‌پذیری باعث می‌شود لوله‌های موج دار در مقایسه با لوله‌های غیر موج دار برای کاربردهای مختلف مفیدتر و مناسب‌تر باشند.

 

زهکشی آب باران (Storm Drainage) :

آب اضافی که از بارش باران جمع می شود، به طیف وسیعی از اندازه لوله ها نیاز دارند. این لوله ها اغلب در دو قسمت نصب می شوند. لوله های کاروگیت دو جداره با جنس پلی اتیلن، دارای مواد با دوام و مقرون به صرفه ای برای چنین تاسیسات زهکشی هستند. آنها محکم هستند، عملکرد بالایی دارند و مستعد ترک خوردن نیستند.

 

زهکشی زیر سطح (Subsurface Drainage) :

لوله کاروگیت HDPE در سیستم های زهکشی برای هدایت حمل و نقل آب زیرزمینی استفاده می شود. همچنین برای کنترل نفوذ آب های سطحی در زمین های ورزشی، زمین های گلف، زمین های کشاورزی، پروژه های توسعه دامنه تپه و موارد دیگر استفاده می شود. این لوله ها برای کنترل سطح آب های زیرزمینی عالی هستند.

 

تسهیلات معدن کاری (Mining Facilities) :

از آنجایی که HDPE در برابر مواد شیمیایی مقاوم است، این لوله ها معمولاً در فرآیند بازیابی ذخایر کم عیار طلا، مس و نقره استفاده می‌شوند.

 

مدیریت آب (Water Management) :

تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی توسعه یافته برای حفظ آب باران، اغلب از شبکه ای از لوله های HDPE  کاروگیت استفاده می کنند. زیرا این لوله ها مقرون به صرفه و ایمن است و هیچ گونه مشکل زیبایی ایجاد نمی کند.

 

لوله کاروگیت چگونه محافظت می شود :

ساختار لوله های Corrugate تا حدی توسط خاکی که اطراف لوله مدفون شده را احاطه کرده است، حمایت می شوند. فشار خاک باعث ایجاد فشار در اطراف محیط لوله می شود و در واقع تنش وارده بر آن را کاهش می دهد. انعطاف پذیری بیشتر با عملکرد بهتر به طول عمر نصب مرتبط است. کاربردهای درون زمینی پرهزینه و زمان بر هستند، بنابراین لوله کشی که عمر مفید نصب را افزایش می دهد بسیار مهم است. لوله های کاروگیت پلی اتیلن به طور معمول برای عمر مفید ۵۰ یا بیشتر رتبه بندی می شوند.

 

کاربرد لوله کاروگیت در سیستم ها آبرسانی

 

لوله کاروگیت (corrugated pipe) به عنوان لوله ای پرکاربرد و چند منظوره شناخته می شود. اما مهمترین کاربرد آن در سیستم های آبرسانی و مدیریت سیستم های آب است.

کاربرد لوله کاروگیت در پروژه های زهکشی از اهمیت بالایی برخوردار است و با اندازه ها و پوشش های مختلف در زهکشی سیلاب مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوله ها برای مجاری آبگذر جاده ها و بزرگراه ها و سیستم های سیلابی بسیار مناسب است.

به منظور انجام پروژه های مربوط به زهکشی زیرسطحی نیز می توان از این نوع لوله ها استفاده کرد. برخی از این لوله ها در ساختار خود دارای سوراخ هایی هستند که آب های زیرزمینی را جمع آوری کرده و در مکان های مناسب تخلیه می کند. لوله های کاروگیت سوراخ شده برای کنترل عمق آب زیرزمینی، حمل زهکشی زیرسطحی و… به کار برده می شوند.

انتقال فاضلاب یکی دیگر از مهمترین کاربردهای لوله کاروگیت است. در واقع به دلیل وجود ویژگی هایی چون طول عمر بالا، عدم نشت و اتصال قابل اطمینان و خواص مکانیکی فوق العاده، این لوله ها به عنوان بهترین نوع در شبکه انتقال فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های کاروگیت به دلیل وجود ترکیبات پلی اتیلن در آنها، می توانند در صنایع معدنی و به منظور انجام تکنیک فروشست توده ای استفاده شوند. این تکنیک برای بازیافت رسوبات موادی چون طلا، نقره و مس به کار برده می شود.

به طور کلی لوله های کاروگیت در سیستم های آبرسانی در سیستم آبیاری، جمع آوری آب های سطحی، انتقال آب باران، سیستم های تقسیم کننده آب و انتقال آب ثقلی، سیفون های آب در رودخانه ها و جاده ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

لینک مرتبط : لوله پلی اتیلن

 

 

 

کاربرد لوله کاروگیت

دیگر کاربردهای لوله کاروگیت

 

در سیستم های تهویه و تصفیه هوا، از این لوله ها برای جمع آوری هوا در خروجی دستگاه و همچنین در پایین مخازن ذخیره سازی دانه و برای خروج رطوبت از توده دانه ها به کار برده می شوند.

همچنین در لوله های خنک کننده و برای انتقال هوا گرم از لوله کاروگیت استفاده می شود. چرا که این نوع لوله ها سطح بزرگی را برای انتقال حرارت ایجاد می کنند.

علاوه بر این در کاربرد لوله کاروگیت می توان به استفاده در تاسیسات تصفیه آب، انتقال مواد صنعتی و مواد اسیدی، بازی و…، مخازن ذخیره مواد مختلف، سیستم های شناور و… اشاره کرد.

کیان اتصال به عنوان نمایندگی گسترش پلاستیک با تولید لوله پلی اتیلن ارائه خدمت در این حوزه می تواند شما را در داشتن خریدی مطمئن یاری نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.