لوله پلی اتیلن گازرسانی ، در صنعت خطوط لوله، لوله های پلی اتیلن معمولا به عنوان HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا شناخته می شوند. در حالی که این اصطلاح به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، به طور کلی به نوع خاصی از لوله اشاره دارد که در برنامه هایی که نیاز به مقاومت در برابر دماهای بالا دارند استفاده می شود. این شامل مدیریت زباله های آشپزخانه یا سیستم های زهکشی تجاری است. ترکیب محصول اغلب در طول فرآیند تولید تلطیف می شود تا مقاومت آن در برابر حرارت ایجاد شود.

اگر بخواهیم تعریفی از لوله پلی اتیلن گازرسانی ارائه دهیم باید بگوییم همان طور که از نام آن نیز برمی آید لوله هایی از جنس پلی اتیلن می باشند که برای انتقال گاز در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر کشور های پیشرفته از جمله انگلستان، روسیه و اتریش سال ها است که از این نوع لوله ها برای گازرسانی استفاده می کنند. چند سالی است که ایران هم از این نوع لوله ها برای خطوط گازرسانی شهری و روستایی استفاده می کند.

 

لوله پلی اتیلن گازرسانی چیست ؟

 

لوله پلی اتیلن در سه رنگ اصلی تولید می شود :

  • آبی – مورد تایید برای سیستم های آب آشامیدنی
  • سیاه – برای سیستم های غیر قابل شرب استفاده می شود
  • زرد – لوله پلی اتیلن زرد که برای گاز استفاده می شود، برخلاف پلی اتیلن استاندارد، قابل نفوذ به گاز نیست و با روکش مخصوص تولید می شود.

 

شکل ظاهری این نوع لوله ها همچون سایر لوله های پلی اتیلن می باشد و اگر بخواهیم تمایزی از لحاظ ظاهری بین این نوع لوله ها و سایر لوله های پلی اتیلنی (Polyethylene Pipe) قائل شویم، باید بگوییم که یک خط زرد بر روی این نوع لوله ها وجود دارد که نشانه ی لوله های پلی اتیلن گازرسانی می باشد.

لوله پلی اتیلن گازرسانی در چند سال اخیر، انقلابی نو در صنعت گازرسانی شهری و روستایی به وجود آورده است. این نوع لوله ها در مقیاس های محدود، از دهه ۱۹۶۰ برای گازرسانی در مناطق شهری در کشورهای پیشرفته ای همچون روسیه و آمریکا مورد استفاده قرار‌ گرفته بود. اما در سال های اخیر به دلیل پیشرفت هایی که در زمینه ساخت مواد پلی اتیلنی به وجود آمده است، استفاده از این نوع لوله‌ ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است که این موضوع می تواند دلیل محکمی برای با کیفیت بودن این نوع لوله ها باشد.

 

 

 

لوله پلی اتیلن گازرسانی

 

 

مزایای استفاده از این لوله ها

 

همان طور که گفته شد استفاده از لوله پلی اتیلن در سال های اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است. علت این موضوع را می توان مزایای این نوع لوله ها نسبت به لوله های قدیمی بیان کرد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ استفاده از کربن سیاه در تولید این نوع لوله های پلی اتیلنی باعث مقاومت بالای آن ها در برابر اشعه ی ماورا بنفش شده است.

۲_ سطح داخلی این نوع لوله ها صاف و صیقلی بوده و همین موضوع باعث می شود که فشار گاز بدون این که کم شود و یا نشتی در آن به وجود آید در مسیر خود حرکت کند. علاوه بر این صاف بودن سطح داخلی مانع از ایجاد رسوب شده و از پوسیدگی لوله ها به مرور زمان جلوگیری می کند.

۳_ یکی از مزایای قابل توجه لوله پلی اتیلن گازرسانی عدم نیاز به جوشکاری در اتصالات آن است.

۴_ این نوع لوله ها در برابر سرما و گرمای بالا و همچنین فشار بالا سازگار و مقاوم بوده و از همین جهت می توان از آن برای انتقال گاز LPG نیز استفاده کرد.

۵_ طول عمر این لوله ها نسبت به لوله های فولادی بسیار بیشتر است و می توان حدود ۵۰ الی ۶۰ سال بدون هیچ گونه نگهداری خاصی از آن ها استفاده کرد. به همین دلیل یکی از مزایای آن را می توان مقرون به صرفه بودن آن بیان کرد. چرا که هیچ گونه هزینه ای بابت تعمیر و نگهداری آن پرداخت نمی شود.

۶_ لوله های پلی اتیلن گازرسانی ضد زنگ بوده و هیچ گونه خوردگی و شکستگی در برابر محیط های اسیدی و بازی و مواد شیمیایی برای آن ها به وجود نمی آید.

 

 

 

لوله پلی اتیلن گازرسانی

 

 

 

قابل ذکر است که اولین و مهم ترین کاربرد لوله پلی اتیلن گازرسانی ، توزیع گاز با تراکم متوسط می باشد. در حقیقت، بیش از ۹۰ درصد از لوله های نصب شده برای انتقال گاز طبیعی در بسیاری از کشور ها از جمله کانادا و آمریکا از نوع لوله پلی اتیلن می باشند. به عبارت دیگر برای انتقال گاز های طبیعی با فشار متوسط و یا بالا می توان از این نوع لوله ها استفاده کرد. بنابراین به طور کلی مصرف این لوله ها را می توان در صنایع نفت و گاز معرفی کرد.

 

انواع لوله پلی اتیلن گازرسانی

 

با توجه به این که از لوله پلی اتیلن گازرسانی در خطوط مختلف انتقال گاز استفاده می شود، لازم است که آن را در اندازه های مختلفی تولید نمایند تا پاسخگوی هر نوع نیازی در خطوط انتقال باشد. از همین رو این نوع لوله ها در اندازه های ۱۶ تا ۴۰۰ میلی متر تولید و روانه بازار می شوند. از طرف دیگر دسته بندی که برای این نوع لوله ها وجود دارد دسته بندی بر اساس فشار قابل تحمل برای لوله ها می باشد. فشار قابل تحمل برای این نوع لوله ها بین ۲ تا ۸۰۰ اتمسفر متغیر می باشد.

دسته بندی هایی که بر اساس اندازه و فشار انجام می شود معمولا برای تخمین مقاومت لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این دو پارامتر نشان دهنده ی این موضوع هستند. که آیا لوله ی استفاده شده در خط انتقال مورد نظر پاسخگو است یا خیر. نوع دیگری از دسته بندی ها وجود دارد که این لوله ها را بر حسب دانسیته یا همان چگالی لوله ها دسته بندی می کند. به طور کلی در تمام این موارد لوله پلی اتیلن گازرسانی در نوع تک جداره، دو جداره، درجه یک و درجه دو در بازار موجود می باشد.

 

 

لوله پلی اتیلن گازرسانی

 

 

لوله پلی اتیلن گازی برای انتقال چه نوع گاز هایی مناسب است؟

 

همان طور که می دانید در صنعت نفت و گاز انواع گاز ها برای صنایع مختلف مورد انتقال قرار می گیرند. اما سوالی که برای شما به وجود می آید این است که لوله پلی اتیلنی برای انتقال چه نوع گاز هایی مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: به طور کلی برای انتقال تمام گاز های طبیعی. و همچنین سوخت های مشابه آن و مشتقات آن ها به همراه انواع مایعات گازی می توان از این نوع لوله ها استفاده کرد.

علاوه بر این لوله پلی اتیلن گازرسانی به دلیل ساختار پلیمری و قوی و همچنین به دلیل تجمع زنجیره ی قوی و انواع مونومر ها خیلی کم دچار ترکیدگی و آسیب های جدی می شود و به همین دلیل است که می توان گفت این نوع لوله ها جایگزین بسیار مناسبی برای لوله های فولادی و چدنی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، می باشد.

حالت الاستیسیته در این لوله ها سبب دو اتفاق مهم می شود. نکته اولی که قابل ذکر است اینکه موجب بالا بردن ایمنی این لوله ها (SF=1.25 و SF=1.6) می گردد. و مورد دوم اینکه موجب می شود نصب و کنار هم قرارگیری آن ها ساده شود. به علاوه خاصیت الاستیسیته سبب شده است که اگر تحت شرایطی در لوله شکست و یا ترکیدگی لوله ایجاد شود. شکست به صورت عرضی (نوک منقاری) باشد و همین امر موجب ایمنی بالاتر و هزینه کمتر در جبران خسارت می شود. به علاوه به طور کلی به صورت جوش الکتروفیوژن به یکدیگر متصل میگردند که از استحکام بالایی برخوردار میباشند و پس از اتصال به هیچ عنوان امکان جداسازی وجود ندارد.

 

نکات مهم در خرید لوله پلی اتیلن گازرسانی

 

این لوله ها به صورت مشکی و با نوار زرد رنگ از سایر لوله های پلی اتیلن متمایز شده اند. نوار زرد رنگ موجود در امتداد جانبی لوله پلی اتیلن نمایانگر نوع استفاده آن برای انتقال گاز می باشد.

کلیه لوله های پلی اتیلن گازرسانی باید برگه تایید اداره گاز را داشته باشند و در صورت عدم وجود گواهی تایید اجازه بهره برداری از این لوله ها داده نمی شود. تاریخ تولید لوله پلی اتیلن نیز باید روی آنها حک شده باشد، توجه نمایید در صورتی که شش ماه از تاریخ تولید لوله ها گذشته باشد، قابل استفاده نمی باشند.

خرید لوله پلی اتیلن گازرسانی با توجه به حساسیت و نوع سیال داخل لوله که عمدتا گاز میباشد دارای استانداردهای متفاوتی میباشند که ضریب اطمینان را در این لوله ها افزایش می بخشد. خرید لوله پلی اتیلن گازرسانی با توجه به قیمت آن ثابت نیست و دارای فراز و نشیبهایی است که تبدیل به یکی از چالش های خریداران این محصول باشد. از مهمترین دلایل این امر، عدم ثبات اقتصاد در کشور و اعلام قیمت بورس در هر روز میباشد. شما میتوانید برای مشاوره و خرید لوله پلی اتیلن گازرسانی و همچنین استعلام قیمت ها، لوله پلی اتیلن مورد نظرتان را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید، سپس از مشاوران ما کمک بگیرید.

 

 

گوشه ای از خدمات ما به شما