در این متن راجع به لوله پی وی سی ، انواع آن ویژگی های برجسته این محصول صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. لوله PVC یکی از انواع لوله های پلیمری یا اصطلاحا پلاستیکی می باشد. PVC مخفف کلمه ی Polyvinylchloride (پلی ‌وینیل کلراید) می باشد که یکی از گسترده‌ترین تولیدات مصنوعی در جهان است.

لوله پی وی سی، سبک و مستحکم

 

لوله پلیکا را می توان یکی از پرکاربردترین انواع لوله به شمار آورد. این لوله خاکستری رنگ، نه تنها در صنایع ساختمان سازی رواج یافته، بلکه در صنایع دیگر از جمله صنایع آب و فاضلاب نیز مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایلی که باعث شده تا این محصول در اوج محبوبیت قرار گیرد، استحکام بالای این لوله می باشد. اگر چه لوله پلیکا دارای وزن سبکی است، اما با وجود همین وزن، بسیار مستحکم به نظر رسیده و کاملا مورد اطمینان است. خوب است بدانید نام دیگر این محصول، لوله PVC می باشد. اما این موضوع ارتباطی با مواد به کار رفته در ساخت این لوله ندارد؛ چرا که مواد به کار رفته برای تولید آن، یو پی وی سی هستند. دلیل نامگذاری این محصول، بر میگردد به نخستین برندی که اقدام به تولید این لوله نمود. شرکت معروف پلیکا ( پولیکا ) اولین تولید کننده لوله پی وی سی می باشد و از این رو لوله پی وی سی نام خود را از این شرکت گرفته اند و به پلیکا معروف شده اند. در ایران همچنان این لوله ها را لوله پلیکا می گویند.

پی وی سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است که در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی نیز محسوب می شود. محصولات مشتق شده از پی وی سی قیمت ارزانی دارند و نصب آن ها نیز دشوار نیست.

در سال های اخیر تحقیقات و پیشرفت های بسیاری در ساخت انواع لوله‌ PVC صورت گرفته است که این پیشرفت هم در تولید مواد اولیه و هم در ماشین آلات تولید لوله پی وی سی بوده است. استفاده از فرمولاسیون مناسب جهت تولید لوله‌های UPVC موجب می‌شود تا مطابق با استانداردهای NSF 61-62 بتوان از این لوله ها جهت انتقال آب آشامیدنی نیز استفاده نمود و اطمینان حاصل کرد که مقادیر سرب، قلع و سایر عناصر سمی نظیر جیوه، کرم، کادمیم و باریم پائین تر از حدود مجاز استاندارد باشد.

لوله های پی وی سی PVC به دلیل تنوع بسیار زیاد خود تقریبا برای هر کاری یک مدل مخصوص دارند که در مقایسه با جنس های دیگر بسیار مناسب و کاربردی هستند. این لوله ها از پلاستیک فشرده ساخته شده اند و بسته به نوع خود دارای ضخامت و انعطاف پذیری متفاوتی هستند. لوله پلیکا به دلیل مزایای بسیار زیادی که در مقایسه با لوله های فلزی و سیمانی دارد به سرعت جای خود را در صنعت، کشاورزی و ساختمان سازی باز کرده و بی یکی از پر کاربردترین اجناس مبدل شده است.

 

 

کاربرد لوله پلیکا

مقاله پیشنهادی : لوله پلی اتیلن آبرسانی

 

 

موارد مصرف لوله پی وی سی

 

لوله‌های PVC در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردند. این محصولات هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد، اما معمولا لوله PVC برای انتقال سیالات در فشار کاری کم یا بدون فشار استفاده می گردد. لوله‌های UPVC در کاربردهای زهکشی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که بسیار قابل اطمینان هستند.

  • انتقال فاضلاب‌های خانگی
  • کاربردهای شهری و صنعتی
  • شبکه‌های آبرسانی تحت فشار
  • پوشش کابل‌های شبکه برق و نیرو
  • پوشش کابل‌های مخابراتی

 

انواع لوله‌های PVC

 

 

آنچه که باید در ادامه راجع به این نوع لوله ها بدانید؛ این است که محصول فوق، تنها محدود به یک نمونه نیست. بلکه نمونه های متعددی از آن به بازار لوله عرضه گردیده اند که هر یک از کاربردهای مختص به خود برخوردار می باشد. اگر مایلید تا با انواع لوله PVC آشنا شوید؛ نگاهی به گزینه های زیر بیندازید:

  1. لوله PVC قوی:

این محصول، مقاومت بیشتری از خود نشان داده و در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و بازها، آسیب پذیر نیست؛ به همین دلیل از آن جهت انتقال مواد اسیدی بهره می برند. هر چند این محصول به عنوان کابل برق هم قابل استفاده مفید خواهد بود.

  1. لوله PVC نیمه قوی:

این نوع از لوله پی وی سی هم دارای کیفیت و مقاومت نسبی بوده و در بخش های ساختمانی استفاده می گردد. مثلا برای انتقال فاضلاب های ساختمانی، این لوله را انتخاب می کنند.

  1. لوله PVC ضعیف:

پلیکا ضعیف، در مقایسه با محصولات دیگر، مقاومت پایین تری داشته و ضخامت آن نیز کمتر است. اما با این وجود، جهت انتقال آب باران و امور تهویه، گزینه مناسبی خواهد بود.

 

 

انواع لوله پی وی سی

 

لوله های پلیکا در انواع مختلف تولید می شوند و دو دسته اصلی دارند:

 

۱-  لوله Pushfit که تازه ترین و جدیدترین سیستم شبکه فاضلاب در دنیا از پلیکا استفاده می کنند. طول عمر زیاد، نصب راحت و آسان و کارایی فوق العاده باعث شده تا این نوع لوله پی وی سی به مرور جایگزین سیستم های قدیمی که از لوله های چدنی برای انتقال فاضلاب استفاده می کردند، شود. سیستم لوله  پی وی سی PVC پوش فیت علاوه بر خصوصیاتی همچون راحتی و سهولت در نصب باعث شده تا نسبت به نشست های ساختمانی از خود انعطاف پذیری نشان دهد و از نشتی جلوگیری نماید. استفاده از لوله های پی وی سی به دلیل فشردگی و مقاومت بالا موجب تضمین طول عمر زیاد این لوله ها می گردد.

۲- PVC یا پلیکا چسبی : لوله پی وی سی معمولی که در رنگ های خاکستری، سفید و … تولید می شوند، ساده ترین نوع لوله های PVC هستند. این لوله ها در فرآیند تحت فشار تولید می گردند و می توان از آنها برای انتقال سیالاتی که فشار بالایی دارند استفاده کرد. تنوع لوله و اتصالات پلیکا باعث شده که بتوان از آن در جاهای متعددی استفاده کرد که خود مزیت ویژه ای به حساب می آید. سطح صیقلی و صافی که داخل لوله ها دارد، اصطکاک را به حد صفر رسانده و باعث می شود که سیالات به راحتی و سریع از آن عبور کنند. این مسئله موجب می شود رسوبات ناشی از فاضلاب و همچنین رسوبات کلسیمی آب به جداره لوله ها نچسبد و ایجاد گرفتگی نکند.

 

 

خرید لوله پلیکا

 

 

مقاله پیشنهادی : لوله پلی اتیلن گازرسانی

 

 

مزایای استفاده از لوله های PVC

 

ویژگی های زیاد لوله پی وی سی سبب شده این محصول محبوبیت بسیاری در میان همگان پیدا کند.

یکی از مزیت های بارز این محصول، تحمل فشار زیاد است. به طوری که اگر بیشترین سطح فشار هم بر این لوله وارد گردد، آسیبی جدی متوجه آن نمی شود. یعنی اثری از شکستگی در این لوله هویدا نخواهد شد.

یکی از ویژگی های بارز لوله پلیکا که منجر به برتری آن نسبت به لوله های دیگر شده، این است که نارسانا است. پس نه تنها تبدیل به یک عایق خوب در برابر جریان برق شده است، بلکه با برخورداری از این شاخصه مثبت توانسته در برابر عوامل دیگر مثل نمک های موجود در خاک و آب هم تاب بیاورد. به همین دلیل PVC را داخل خاک نیز تعبیه کرده و اجرا می نمایند. در واقع با وجود نارسانا بودن این محصول، اثری از خوردگی در آن پیدا نخواهد گشت.

طول عمر بالا (طول عمری که از این لوله ها انتظار دارند، چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ سال است. اما عمر بیش از ۱۰۰ سال نیز برای لوله های PVC گزارش شده است)، مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام در برابر سیالات شیمیایی، انعطاف پذیری بالا، وزن سبک، در نتیجه حمل و نقل آسان، اتصالات متنوع برای آب بند کردن، دوام و استحکام در برابر ضربه، مقاوم در برابر شعله آتش و آتش سوزی، سرعت بالا در انتقال سیالات، نصب سریع و آسان، قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن از مزایای PVC است. همچنین سایزبندی مختلف لوله های پلیکا باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها برای تمامی مصارف ممکن به صرفه باشد.

به علاوه PVC ذاتاً در برابر خوردگی قسمت داخلی و خارجی لوله زیر زمینی مصون است. مواد شیمیایی که معمولاً در فاضلاب بهداشتی تولید می شوند، هیچ تاثیری بر روی مواد ندارند. سطح داخلی صاف لوله PVC ، همراه با تصفیه آب، مقاومت بسیار خوبی در برابر بیوفیلم خورنده ایجاد می کند. لوله PVC در اثر حملات باکتری ها یا میکروارگانیسم های دیگر رو به زوال نمی رود، خراب نمی شود نهایتا به عنوان یک ماده مغذی برای رشد باکتری ها، مفید نخواهد بود.

 

معایب استفاده

 

  •  PVC در برابر حرارت زیاد فرم و استحکام خود را از دست می دهند
  • PVC خشک در برابر سرما بسیار حساس و شکننده می باشند
  • به علت قدرت مقاومت کم جداره این نوع لوله ها بایستی از فنر لوله بازکنی برای گرفتگی مجرای لوله ها استفاده نمود
  • در برار نیروهای خارجی دارای مقاومت کمتری هستند.

 

 

قیمت لوله پلیکا

 

 

خرید لوله پی وی سی با متنوع ترین سایزها

 

به هنگام خرید لوله PVC با سایزهای مختلفی از آن مواجه خواهید شد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • پلیکا با سایزهای ۲۰ و ۲۵ میلیمتر
  • پلیکا با سایز ۳۲ و ۴۰ میلیمتر
  • سایزهای ۵۰ و ۶۳ میلیمتر
  • سایزهای ۷۵ و ۹۰ میلیمتر
  • ۱۱۰، ۱۲۵ و ۱۶۰ میلیمتر
  • ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیمتر
  • ۳۱۵ و ۴۰۰ میلیمتر

 

گوشه ای از خدمات ما به شما

 

  • لوله پلی اتیلن
  • لوله کاروگیت
  • لوله اتصالات مانیسمان
  • لوله کشی، جوشکاری پلی اتیلن
  • تجهیزات آبیاری و کشاورزی
  • لوله پلی اتیلن گازرسانی